הרצי הלוי – הרמטכ"ל הבא של צה"ל | פרופיל מרתק

    קובי פינקלר 2 Comment on הרצי הלוי – הרמטכ"ל הבא של צה"ל | פרופיל מרתק
    הרצי הלוי צילום: יונתן סינדל/פלאש90
    9:15
    13.05.24
    קובי פינקלר No Comments on צוואת הלוחם: "התחלנו במהלך היסטורי ועלינו לסיימו בניצחון מוחץ"

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    לפני מספר שנים כאשר ביקר האלוף הרצי הלוי בקטאר, רץ הלוי עם מאבטחיו לאורך החוף בדוחא. 'קשה היה לנו להשיגו' סיפר אחד מהם כאשר שב מהביקור. ככה זה שאתה פותח כל יום ולא משנה היכן בספורט הקשור במרחקים ארוכים(הוא שוחה המון ולרוחק).

    כזה הוא הרצי הלוי. מסתכל תמיד למרחקים ארוכים. כבר כשהיה בסיירת מטכ"ל מסלול אשר עבר אליו מהצנחנים סימנו אותו כמפקד לעתיד. "הוא תמיד למד על יחידות אחרות ואהב להביא מחשבות אחרות" אומר עליו האלוף במיל. ניצן אלון. גם בבחירת דובר צה"ל החדש (דניאל הגרי) הוא לקח איש שלא מתחום התקשורת (מפקד השייטת). גם את הרל"ש החדש שלו אל"מ ד. קצין בכיר מאמ"ן בחר מצוות שלא עבד איתו בעבר.

    הוא לא חיפש אחד שיגיד לו שהכל טוב ולא אחד שמחובר לתקשורת שחייבת לו או הוא להם.

    דובר צה"ל לשעבר רונן מנליס אומר שזהו יתרון גדול לקחת מישהו שיודע לפקד ולא מחובר לתקשורת. הוא כנראה יודע על מה הוא מדבר.

    הלוי הוא איש של אמת. 'היושרה והאמת גם אם היא לא נוחה לסביבתו הם נר לרגליו' אומרים חבריו משכבר הימים. את ההכרה הציבורית הראשונה שלו אחרי עשרות מבצעים עלומים בלבנון הוא קיבל כאשר דיבר על המבצע הכושל לשחרורו של נחשון וקסמן הי"ד בפיקודה של סיירת מטכ"ל. הוא לא היסס לבקר את הפעולה, דיבר על הכשלון ואמר אז שלמרות שהסיכויים הם נמוכים להצליח צריך לבצעה. זהו חלק משמעותי בלחימה בטרור.

    שלוש שנים פיקד על סיירת מטכ"ל לאחר עזיבתו של אלון את היחידה ובסיומן יצא ללימודים בארצות הברית כשהוא עטור בדרגות אלוף משנה שם סיים בהצטיינות תואר שני בניהול משאבים לאומיים, חזר ארצה והוביל את חטיבת הצנחנים במבצע 'עופרת יצוקה' שם זכה לשבחים רבים על דרך החשיבה היוצאת דופן.

    אבל לא רק שבחים היו מנת חלקו.

    הוא דעתן, פילוסוף ולמדן גדול ולא תמיד רואה כך את האנשים סביבו. כך היה עם רח"ט המחקר באמ"ן תא"ל מאיר בן מאיר עימו היו לו ויכוחים מקצועיים רבים עד אשר בן מאיר החליט לעזוב את הצבא. כך גם עם סגנו האלוף אמיר ברעם עימו יש לו סוג של 'דם רע' עוד מתקופת הצנחנים. "אבל אומר לנו האלוף במיל ניצן אלון שגם הוא היה מועמד לרמטכ"לות "בצבא יש חיים אחרים ובניגוד לאזרחות הקורקטיות והלויאליות יעשו את שלהם והם יעבדו היטב יחד" אומר אלון ומוסיף " השניים צריכים אחד את השני ולכן אני לא רואה בעיה באי הקשרים האישיים. זה צבא ולא עסק חברתי".

    עכשיו הם יצטרכו לעבוד יחדיו ובהרמוניה. אתגר כלל לא פשוט.

    ואתגרים? כאן יש לו לאלוף אלון דברים ברורים יותר לגבי אתגרי הלוי: "המציאות החדשה ביו"ש בעייתית ותהווה להלוי אתגר לא פשוט. גם בנושא המינהל האזרחי וגם באשר לפלוגות מג"ב שהועברו לאחריות המשרד לבטחון לאומי. זה בהחלט אתגר גדול במיוחד כשהזירה הפלסטינאית תאתגר את הצבא בשנים הבאות".

    אלוף אחר שמקורב מאד להלוי אומר לנו " האתגר הגדול של הלוי לא יהיה ביחסי צבא וחברה. בזה הוא לא צריך לעסוק. הוא צריך להכין את הצבא להתמודדות בשלוש זירות ( איראן, פלסטינאים והגבול הצפוני) ובזה הוא צריך לעסוק" הוא אומר.

    אמרנו למדן? הנה לכם תיאור משגריר ישראל לשעבר בארצות הברית שרוצה להשאר בעילום שם: 'כאשר הוא היה מגיע לארצות הברית במסגרת תפקידיו כאלוף הוא ביקש ללמוד מאנשי אקדמיה שונים על בעיות כלליות עימן מתמודדת המעצמה הגדולה בעולם. 'זה יתן לי הבנה רחבה יותר הסביר'.

    בתור סגנו של כוכבי הוא ידע לשתוק לאורך כל הדרך. עסק בבניין הכח, בכח האדם שצריך להשאר בצבא ובנושא התקציב והתר"ש (תקציב רב שנתי). הוא השאיר לכוכבי את הבמה ללחימה בשובר גלים ולא נשמע מעולם מתראיין על כך. את מה שהיה לו לומר אמר לרמטכ"ל כוכבי ישירות ולחברו לדרך בני גנץ. בין השניים שוררת ידידות .עמוקה והיה ברור לכל כולל לאלוף אייל זמיר (שמונה השבוע למנכ"ל משרד הביטחון) שהבחירה תהיה בו. אגב. את הבשורה למינוי לא עשה גנץ בלשכה בקריה. תוך כדי ריצה בפארק הירקון בישר לו גנץ על ההחלטה. יחסים דומים וטובים יש לו לגנץ גם עם כוכבי שהמליץ על הלוי בכל פה.

    למול שר הביטחון החדש גלנט יהיה לו קשה יותר. הם לא תמיד רואים את הדברים בצורה שווה לא אכלו מאותו מסטינג ולא השיקו אחד לשני ויהיה מאתגר לראות את העבודה בינהם.

    הרמטכ"ל הקודם גדי אייזנקוט אומר לנו "הוא נבון, דעתן ויודע לקחת סיכונים ולקבל החלטות כולל כאלו שהם לא פופולריות" איזנקוט גם דיבר על האתגרים שיעמדו לדבריו בפני הלוי
    "הוא יצטרך להחליט איזה צבא אנחנו רוצים. במציאות שבא אנו חיים טוב שהוא נמצא. יש לו עמוד שידרה מפלדה. לצה״ל נבחר רמטכ״ל מעולה, האלוף הרצי הלוי הוא קצין מוכשר ואיכותי ומינוי ראוי ביותר. אני בטוח שיוביל את צה״ל להישגים רבים" אומר איזנקוט.

    ואי אפשר בלי הפן הדתי. הלוי יהיה הרמטכל הדתי הראשון. אין לו כיפה על הראש אבל הוא מגדיר עצמו כבכל 'כיפה שקופה' שומר שבת ושומר על בית חם ודואג. כמי שהיה בצופים הדתיים בירושלים ולמד במוסדות חינוך דתיים (פרדס והימלפרב) הוא נשאר נאמן לדת. לא פעם נשאר בבסיס או באזור הבסיס כדי לא לחלל שבת (כך סיפרו עליו פעם).

    הרצי (הקרוי על שם דודו הרצל שנפל במלחמת ששת הימים) חגג בחודש שעבר יום הולדת 55 ( נולד ב 17.12) וב 17.1 בעוד שבוע הוא יכנס לקומה ה- 14 הפעם מצד שמאל, שם תהא לשכתו לארבע השנים הקרובות. הצלחתו היא בסופו של דבר הצלחתינו.



    2 תגובות

    מיין תגובות
    1. 1

      מריח ממומן ומותאם למגזר דתי הדגש בסוף שאחרי הכל הוא גם שומר שבת
      נשמר מהתקשורת ובכל זאת מוציא כתבה בקול חי…
      מספיק עם השקרים נמאס כבר
      אני מוכן להתערב שהוא עבר מילה מילה בכתבה ותיקן מה שנראה לו וכמובן שהכתבה "רק באה לתת תמונה כללית על מי מדובר" ובכלל היא נכתבה כתוכן מהמערכת…
      מינוי פוליטי מהצד השמאלי של המפה עכשיו נצטרך לאכול את הדייסה שגנץ בישל
      או שלביבי נשאר משהו לעשות מהלך גם עם הרמטכל בשביל שתיהיה זרימה ימנית מהממשלה לצהל